За първи път осъдиха духовник за дискриминация
Ралица Гълъбова,Теодора Симова
За първи път висше духовно лице в България беше осъдено за дискриминация, научи Дарик. Игуменът на Троянския манастир - епископ Теодосий, ще трябва да плати глоба за това, че през 2008 г. е изгонил хора с увреждания от светата обител и ги е обявил за „грешници" и „прокълнати". Решението на Комисията за защита от дискриминация е обявено вчера, съобщи за Дарик подалият жалбата срещу игумена Петър Кичашки. Той призова Българската православна църква да освободи от поста осъдения за дискриминация игумен на Троянския манастир.
Ето какво каза Петър Кичашки за изхода от жалбата му пред комисията:
Игуменът вече е осъден за дискриминация, за обида пряко към мен. Най-после има решение по този наболял казус. Освен това комисията е определила една глоба, която трябва да плати, символична глоба от 250 лв., които не са много, но са символ на това, че човекът е наистина осъден. Той е посочен за човек, който е дискриминирал хора с увреждания. Аз призовавам за много здрав разум в редиците на Българската православна църква. Без да съм набожен смея да твърдя, че ще бъде срам и позор за България като нация, ако човек, осъден за дискриминация, дискриминирал хора с увреждания, обиждал ги е, остане на поста си като игумен на Троянската света обител. Той е с много висок сан в йерархията на църквата. Това е един много голям срам за всички вярващи.
Мислите ли, че в редиците на Българската православна църква има други духовници, които са със същата нагласа като игумен Теодосий?
П.К.: За мое огромно съжаление - да. Това е видно от стенограмата от последното заседание срещу игумена. Той беше привикал едно младо момче, свещеник, отец Кирил се казва, да свидетелства в негова полза. Комисията е проявила юридическа мисъл и не му е признала показанията. Той не е бил пряк очевидец. В показанията се казва, че според него и според неговия прочит на Библията наистина Исус бил казал, че хора с увреждания са грешни. Според него всички хора сме грешници, а хората с увреждания са повече грешни от другите хора. Най-после справедливостта е възтържествувала. Вижда се, че този човек наистина е извършвал нещата, които аз твърдях, които той упорито отричаше да са се случвали. Ето моментът, в който той получава публично порицание за неправилно държание от човек на висш църковен сан.
Игуменът на Троянския манастир епископ Теодосий заяви пред Дарик, че няма да обжалва наложената му от Комисията за защита от дискриминация глоба в размер на 250 лева и ще я плати. За първи път висше духовно лице в България беше осъдено за дискриминация. Игуменът на Троянския манастир трябва да плати глоба за това, че през 2008 г. е изгонил хора с увреждания от светата обител и ги е обявил за „грешници” и „прокълнати”.
Решението на Комисията за защита от дискриминация е обявено вчера, съобщи за Дарик подалият жалбата срещу игумена Петър Кичашки. Той призова Българската православна църква да освободи от поста осъдения за дискриминация игумен на Троянския манастир. Дядо Теодосий засега не смята да се оттегля сам от поста игумен на манастира, макар да казва, че вече е на възраст, 77 години, над 50 години от които е работил за църквата, и би си отпочинал.
Преди две години в интервю за Дарик игуменът на Троянския манастир епископ Теодосий каза, че е готов и 5000 лева да плати, ако хората с увреждания, които е изгонил от храма сезират Комисията за защита от дискриминация по случая и тя го санкционира. Той не се смяташе за виновен, защото инвалидите вдигали много шум с количките и се държали много лошо. Какво още добави дядо Теодосий тогава може да прочетете ТУК.
:::
Игуменът на Троянския манастир: Вратите на храма са отворени за всички
Теодора Симова
Миналата седмица в интервю за Дарик хора с увреждания твърдяха, че игуменът на Троянския манастир епископ Теодосий преди време ги изгонил от храма на обителта с думите: „Колелетата вън! Грешници, изкупувате чужди грехове!". Няколко правозащитни организации се заканиха да внесат жалби срещу игумена в Комисията за защита от дискриминация и прокуратурата. Ето какво разказа за случилото в интервю за Дарик епископ Теодосий.
Кажете, дядо Теодосий, защо "колелетата вън от храма"?
Не съм казал, че вън от храма, но бях в кабинета си, дойдоха самите свещопродавачки и казват „дядо Теодосий, ела да видиш какво чудо е в църквата, колелата в централната част се въртят”. Какви колелета бе? „Ще дойдеш да ги видиш”. Отидох и ги видях, и казах „Моля, напуснете църквата с колелетата навън”.
Това са хора с инвалидни колички?
Не всички може. Това е Паметник на културата, никой няма да позволи, ние сме длъжни да ги спазваме, не и да влизат непрекъснато дихалета, който иска да се поклони – има, те не са част от иконата – ще се поклонят. Но с колелета вътре в централната част на храма не, защото непрекъснато почистват и самите свещопродавачки са изморени. Това, което те са го казали, че хода със сопи, аз имам една пръчка, която е 60 см и на нея се подпирам, където ходя по коридорите, по стъпалата. Никаква сопа, те може би нямат представа какво значи сопа? Какво значи сопа нека да ми обяснят?
Наричали ли сте ги грешници, чужди грехове изплащате?
Казал съм, че Господ казва: „Ще сложа белег върху лицата им и по това ще ги познате за доброто на хората”. Казах им, може би вие изпълнявате на някого грешките, греховете. Това е за назидание. Това го пише в свещеното писание, аз не го измислям от себе си.
А храмът не е ли за всички и най-вече за страдащите?
В храма могат да дойда всички, но не може през всяко време да вдигат шум вътре. Както виждате, тази вечер всички чиннопоклонно стоят вътре, вратите са отворени, всеки влиза, излиза, на никого не забранявам. Сутрин от 6 часа до 19 часа църквата е отворена.
А те с какво ви провокираха, много шумяха ли?
Казах ви, че самите свещопродавачки дойдоха и се възмутиха.
Много шум са вдигали?
Какво са правили, те по-добре си знаят. Все пак аз съм на възраст и да ми задават такива въпроси не е полезно и няма смисъл да ме провокират и да ми казват, че съм бил с „козя брада” и разни такива провокации. Сега не е редно да казвам, но действително ако ме съдят, нека да заповядат – каквото желаят, аз ще се отбранявам докрай. Ще отбранявам българската православна църква в лицето на Троянската света обител.
Смятат да сезират Комисията за защита от дискриминация, там да подадат жалба, глобата е до 2000 лв.
И 5000 лв. ще платя. Нека да знае целият свят какво правят.
Преди това идвали ли са хора с увреждания тук?
Тук идват най-различни, никой не ги е спирал. Спокойно са влизали вътре. Гледали са, разглежда ли са, никой на никого не е правил забележка. Това е първият случай, в който държанието им беше много лошо.
Вие разкайвате ли се, че „сте мерил с техния аршин” – те агресивно и вие агресивно?
Няма смисъл какво да казвам дали съм агресивен, дали не съм агресивен, защото работата на манастирския брат е много. Те непрекъснато са заети и всеки си има послушание и всеки е длъжен да се подчинява на игумена.
Казвате, че има клевети в това, което говорят, вие смятате ли да ги съдите?
Няма какво да ми задавате въпроса – има ли клевети – вие сама видяхте и чухте по интернет какво говорят и приказват. Това, което говорят не е истина.
Смятате ли и вие да ги съдите, ако те тръгнат да ви съдят?
Когато му дойде времето с какъвто аршин ме мерят с такъв и аз ще меря.
дарик / Bg church
Ралица Гълъбова,Теодора Симова
За първи път висше духовно лице в България беше осъдено за дискриминация, научи Дарик. Игуменът на Троянския манастир - епископ Теодосий, ще трябва да плати глоба за това, че през 2008 г. е изгонил хора с увреждания от светата обител и ги е обявил за „грешници" и „прокълнати". Решението на Комисията за защита от дискриминация е обявено вчера, съобщи за Дарик подалият жалбата срещу игумена Петър Кичашки. Той призова Българската православна църква да освободи от поста осъдения за дискриминация игумен на Троянския манастир.
Ето какво каза Петър Кичашки за изхода от жалбата му пред комисията:
Игуменът вече е осъден за дискриминация, за обида пряко към мен. Най-после има решение по този наболял казус. Освен това комисията е определила една глоба, която трябва да плати, символична глоба от 250 лв., които не са много, но са символ на това, че човекът е наистина осъден. Той е посочен за човек, който е дискриминирал хора с увреждания. Аз призовавам за много здрав разум в редиците на Българската православна църква. Без да съм набожен смея да твърдя, че ще бъде срам и позор за България като нация, ако човек, осъден за дискриминация, дискриминирал хора с увреждания, обиждал ги е, остане на поста си като игумен на Троянската света обител. Той е с много висок сан в йерархията на църквата. Това е един много голям срам за всички вярващи.
Мислите ли, че в редиците на Българската православна църква има други духовници, които са със същата нагласа като игумен Теодосий?
П.К.: За мое огромно съжаление - да. Това е видно от стенограмата от последното заседание срещу игумена. Той беше привикал едно младо момче, свещеник, отец Кирил се казва, да свидетелства в негова полза. Комисията е проявила юридическа мисъл и не му е признала показанията. Той не е бил пряк очевидец. В показанията се казва, че според него и според неговия прочит на Библията наистина Исус бил казал, че хора с увреждания са грешни. Според него всички хора сме грешници, а хората с увреждания са повече грешни от другите хора. Най-после справедливостта е възтържествувала. Вижда се, че този човек наистина е извършвал нещата, които аз твърдях, които той упорито отричаше да са се случвали. Ето моментът, в който той получава публично порицание за неправилно държание от човек на висш църковен сан.
Игуменът на Троянския манастир епископ Теодосий заяви пред Дарик, че няма да обжалва наложената му от Комисията за защита от дискриминация глоба в размер на 250 лева и ще я плати. За първи път висше духовно лице в България беше осъдено за дискриминация. Игуменът на Троянския манастир трябва да плати глоба за това, че през 2008 г. е изгонил хора с увреждания от светата обител и ги е обявил за „грешници” и „прокълнати”.
Решението на Комисията за защита от дискриминация е обявено вчера, съобщи за Дарик подалият жалбата срещу игумена Петър Кичашки. Той призова Българската православна църква да освободи от поста осъдения за дискриминация игумен на Троянския манастир. Дядо Теодосий засега не смята да се оттегля сам от поста игумен на манастира, макар да казва, че вече е на възраст, 77 години, над 50 години от които е работил за църквата, и би си отпочинал.
Преди две години в интервю за Дарик игуменът на Троянския манастир епископ Теодосий каза, че е готов и 5000 лева да плати, ако хората с увреждания, които е изгонил от храма сезират Комисията за защита от дискриминация по случая и тя го санкционира. Той не се смяташе за виновен, защото инвалидите вдигали много шум с количките и се държали много лошо. Какво още добави дядо Теодосий тогава може да прочетете ТУК.
:::
Игуменът на Троянския манастир: Вратите на храма са отворени за всички
Теодора Симова
Миналата седмица в интервю за Дарик хора с увреждания твърдяха, че игуменът на Троянския манастир епископ Теодосий преди време ги изгонил от храма на обителта с думите: „Колелетата вън! Грешници, изкупувате чужди грехове!". Няколко правозащитни организации се заканиха да внесат жалби срещу игумена в Комисията за защита от дискриминация и прокуратурата. Ето какво разказа за случилото в интервю за Дарик епископ Теодосий.
Кажете, дядо Теодосий, защо "колелетата вън от храма"?
Не съм казал, че вън от храма, но бях в кабинета си, дойдоха самите свещопродавачки и казват „дядо Теодосий, ела да видиш какво чудо е в църквата, колелата в централната част се въртят”. Какви колелета бе? „Ще дойдеш да ги видиш”. Отидох и ги видях, и казах „Моля, напуснете църквата с колелетата навън”.
Това са хора с инвалидни колички?
Не всички може. Това е Паметник на културата, никой няма да позволи, ние сме длъжни да ги спазваме, не и да влизат непрекъснато дихалета, който иска да се поклони – има, те не са част от иконата – ще се поклонят. Но с колелета вътре в централната част на храма не, защото непрекъснато почистват и самите свещопродавачки са изморени. Това, което те са го казали, че хода със сопи, аз имам една пръчка, която е 60 см и на нея се подпирам, където ходя по коридорите, по стъпалата. Никаква сопа, те може би нямат представа какво значи сопа? Какво значи сопа нека да ми обяснят?
Наричали ли сте ги грешници, чужди грехове изплащате?
Казал съм, че Господ казва: „Ще сложа белег върху лицата им и по това ще ги познате за доброто на хората”. Казах им, може би вие изпълнявате на някого грешките, греховете. Това е за назидание. Това го пише в свещеното писание, аз не го измислям от себе си.
А храмът не е ли за всички и най-вече за страдащите?
В храма могат да дойда всички, но не може през всяко време да вдигат шум вътре. Както виждате, тази вечер всички чиннопоклонно стоят вътре, вратите са отворени, всеки влиза, излиза, на никого не забранявам. Сутрин от 6 часа до 19 часа църквата е отворена.
А те с какво ви провокираха, много шумяха ли?
Казах ви, че самите свещопродавачки дойдоха и се възмутиха.
Много шум са вдигали?
Какво са правили, те по-добре си знаят. Все пак аз съм на възраст и да ми задават такива въпроси не е полезно и няма смисъл да ме провокират и да ми казват, че съм бил с „козя брада” и разни такива провокации. Сега не е редно да казвам, но действително ако ме съдят, нека да заповядат – каквото желаят, аз ще се отбранявам докрай. Ще отбранявам българската православна църква в лицето на Троянската света обител.
Смятат да сезират Комисията за защита от дискриминация, там да подадат жалба, глобата е до 2000 лв.
И 5000 лв. ще платя. Нека да знае целият свят какво правят.
Преди това идвали ли са хора с увреждания тук?
Тук идват най-различни, никой не ги е спирал. Спокойно са влизали вътре. Гледали са, разглежда ли са, никой на никого не е правил забележка. Това е първият случай, в който държанието им беше много лошо.
Вие разкайвате ли се, че „сте мерил с техния аршин” – те агресивно и вие агресивно?
Няма смисъл какво да казвам дали съм агресивен, дали не съм агресивен, защото работата на манастирския брат е много. Те непрекъснато са заети и всеки си има послушание и всеки е длъжен да се подчинява на игумена.
Казвате, че има клевети в това, което говорят, вие смятате ли да ги съдите?
Няма какво да ми задавате въпроса – има ли клевети – вие сама видяхте и чухте по интернет какво говорят и приказват. Това, което говорят не е истина.
Смятате ли и вие да ги съдите, ако те тръгнат да ви съдят?
Когато му дойде времето с какъвто аршин ме мерят с такъв и аз ще меря.
дарик / Bg church
Няма коментари:
Публикуване на коментар